Alla inlägg den 26 september 2008

Av Lina - 26 september 2008 12:48

Jag har totalt glömt bort att berätta om vår "Muffinsfest" som vi hade här på Blåhammaren i söndags. Jag vet inte vart idén kom ifrån men kul blev det iallafall! =)

min och ewalinas muffins

Alla i personalen var tvungen att baka en sort var, ca 10 st. och sedan skulle det bli "muffinstest". Jag bakade faktiskt två sorter (bara för att det blev smet till övers) Den första valde jag att kalla "CCC made by the rope" (översatt till: Coffee cupp cake (muffins på engelska) gjorda av Lina) som var en vanlig muffins med kaffesmak, dock väldigt svag kaffesmak. Den andra sorten kallade jag för "Hike around the mountains-muffin" vilka var gjorda på Jägarsnus (choklad, russin och jordnötter) Det blev som en snickersmuffins och blev hur god som helst, tyckte jag iallafall!!

Ewalinas muffins hette "en 4-årings dröm" och innehöll Gott o. Blandat, men gasyr av smält gottochblandat-godis (såg ut som snor).

 malin och hennes Dr Kurant

Malins muffins hette Dr.Kurrant och vann kategorin för den mest kreativa muffisen. Den innehöll röd karamellfärg och Vicks svarta vinbärs halstabletter (currant) Fyndigt namn Malin!!


rebeccas kinder-muffins

Rebeccas stora härliga muffins hette Mr Muffin (som senare fick namnet McMuffin) som egentligen var en "Kinder-överasknings-muffins) Den gick inte att äta eftersom Rebecca hade bakat in små aluminiumfolie-paket i muffisarna. Jag fick t.ex en liten "Jämtlanstrinagel-påse" som vi säljer i butiken och chefen fick en ganska stor karbinhake i sin. Jättekul!!

Sen kom Maja med sina "Mirakelmuffins" med smak av choklad och citron, som hon hade toppat med smält Marshmellows och blåbär samt smält mörk choklad med lingon. Mums va gott!!!

Majsa mirakelmuffins

Johan (alias Faafaa eller Bagar´n) hade gjort muffins som han kallade för "tar av mig hatten"-muffins. Han hade karvat ur clementiner och hällt ner muffinssmet i dessa som sedan skulle grillas över öppen eld. Nu höll vi ju till inomhus så han gräddade de i ugnen istället. De var ganska degiga och såg mycket oaptitliga ut, men roligt och mycket kreativt tänkt! =)


Matilda bakade riktigt goda saffransmuffins och chefen hade lejt Matilda att baka hans favoritmuffins som var äppelmosmuffins (det blev även min favorit!!) Ola ville inte vara med och Bosse var inte här så de blev diskade båda två!!  


Festen hade vi kl tio på kvällen efter stängning så ni kanske kan förstå att det inte var lätt att somna efter denna sockerkick. På måndagen sa Matilda att hon var "muffins-bakis" ;)


Snipp snapp snut (?) så var sagan om muffisarna slut....


Av Lina - 26 september 2008 12:26

Är nu hemkommen från min och Eriks tvådagarstur till Storerikvollen. Det var den finaste och mysigaste fjällstugan jag någon sin har varit till. Utsikten är så vacker därifrån!!


utsikt från Storerikvollen mot Sylmassivet


Så här beskriver de Storerikvollen på DNT´s hemsida:


"Hytta, som ble satt opp allerede i 1897, er kjent for sin unike arkitektur og sitt særpregede miljø. Den har grovt tømmer i veggene, store og solide peiser og en innredning som minner om gamle bondestuer. Her kan drømme deg tilbake til en svunnen tid. Sammen med den storslagne naturen gjør et opphold på Storerikvollen inntrykk på selv de mest erfarne fjellfolk".


jag framför huvudbyggnaden


Ni måste bara besöka den om ni har möjlighet. Jag har hört att de har underbart god mat där också. De serverar en trerätters midddag där varje kväll under säsongen (precis som på Blåhammaren) Nu hade de stängt för säsongen men vi hade nyckel till självhushållet där vi sov och lagade vår middag (eller lagade och lagade, vi hade med oss en färdig sallad).


jag och erik är framme vid självhushållet och skålar med ett glas rött vin


Vi träffade en norsk tjej där, hon skulle gå genom HELA Norge. Hon hade varit ute 56 dagar av totalt 90 dagar!!! Hon startade i Lofoten och skulle komma fram till Oslo om ca 40 dagar! Makalöst! Hon berättade ganska mycket för oss om hennes tur vilket var mycket intressant.


Så här fint var det på morgonen när vi vaknade och när vi var på väg hemåt igen!! Totalt vindstilla och solen värmde som det vore sommar!

Morgondimma 


Jag går över hängbron, utsikt mot sylarna

Totalt denna vecka har jag gått totalt 6 mil, och det känns ska jag säga, i både benen, höfterna och i knäna. Jag är helt slut!! men samtidigt är det jätteskönt! Det är inte samma sak att gå 6 mil hemma som i fjällterräng. Här är det upp och ner, fram och tillbaka, över stenar och bäckar, myrar och åar och genom kalfjäll och djupa dalar! Pust! =)




Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards