Alla inlägg under april 2012

Av Lina - 26 april 2012 10:50

Vi har kommit igång med tilläggsisoleringen på övervåningen nu. Eriks föräldrar var uppe och hälsade på under förra veckan och eftersom Eriks pappa är snickare så gick det undan... det känns så skönt att vi har fått fart på renoveringen. Det har ju stått stilla en stund nu i vinter på grund av diverse anledningar.


  här har vi rivit ner väggen och gardeoben där det tidigare var ett "tvättrum" (endast handfat)


Kattvindarna är rivna och både väggar och tak är bortrivna. Allt gammalt kutterspån som låg som isolering tidigare har vi skyfflat bort, det blev några säckar! =)  Nu är det ny mineralulls-isolering på väg upp och sen ska vi öppna upp taket mer så vi får fram takstolarna. Rummet kommer att kännas lite rymligare på det viset. Vi ska ju även bygga badrum (mellan sovrummen) och där har vi tänkt att sätta in en takkupa.


   


Av Lina - 16 april 2012 16:31

Förra onsdagen kom mina systrar med familj upp till oss för att hälsa på oss. Vi bestämde oss för ta en liten skidtur tillsammans upp på fjället. Vi startade i Ullådalen och sen bar det iväg mot Lillåstugan, en sträcka på ungefär 3 km t.o.r Vädret var perfekt, första varma sköna vårvinteradagen på skidor! Fantastiskt!


Maja och Ida njuter av "utelivet i Åre"

Det inte rikigt så bra för mina syskonbarn från Stockholm. De har inte åkt så mycket skidor och därför var lite vingligt i början. Spåret var rätt så uppkörda och rätt så hala så det var lite svårare att åka. Efter en liten bit gick det riktigt bra för Nils men Hanna kämpade på med backarna... hon vägrade att åka nerförs så hon tog av sig skidorna och gick ner istället (även i de allra minsta backarna) Efter drygt en timme var vi framme vid våffelstugan. Satte oss ner i en snödriva och köpte oss en hamburgare. Dessvärre hade Charlotte inte tagit med sig några kontanter för hon trodde att de skulle ta kontokort där...och vi andra hade glömt bort att sagt något till henne om att detta... så de blev tyvärr utan burgare. Vi skrattade lite åt det! Som tur var hade jag tagit med blåbärssoppa (på "festis-förpackning") bullar och kaffe så det gick ingen nöd på dem.


När vi kom hem till Undersåker bjöd jag på tacos-middag! Bra avslutning på en mycket trevlig och rolig dag!


 

Maja går mer och mer nu, hon är på upptäcktsfärd kan man säga. Hon är överallt! Ute har hon fått lära sig gå i sina vinterkängor. Det är lite vingligt i början men det går bättre och bättre.


 


Igår, söndag, hade vi fullt hus här hemma. Erik fyllde 30 år så han hade lite kalas. Hans mamma och pappa, syster och systerdotter Alva hade kommit upp i lördagskväll och ska stanna en vecka. Min mamma och pappa samt en massa kollegor kom också för att uppvakta honom. Inför kalaset hade bakat en massa bullar och kakor, gjorde två tårtor och kokat massor av kaffe under dagen, bakat bröd och lagat middag på eftermiddagen - så jag var helt slut igårkväll, däckade i sängen tillsammans med Maja i 9-tiden redan.


 

Idag är det vinter igen! =( skittrist egentligen! det hade ju varit skönt att få barmark och lite mer sol och plusgrader nu i april men det verkar inte som det... Får väl se hur det blir närmare helgen. Jag har ledigt i två veckor till, sen är det heltidsjobb igen. Tiden går så fort och jag vill verkligen hinna med en del nu innan jag måste börja jobba igen.


Kajsa och Alva bygger snögubbe 

Av Lina - 11 april 2012 20:58

Maja fick fira sin födelsedag hemma i Undersåker tillsammans med oss. Hennes mormor och hennes kompis Axel kom också hit för att fira hennes dag. Dagen innan hade kusinerna och moster från Aspås varit här och grattat henne. Hon fick en hel del paket och det var mest "nyttoprylar" hon fick. Av oss fick hon en blå Bobby car-polisbil (såklart!)


 

     

Under påskhelgen jobbade Erik så jag och Maja tog vårt pick å pack och åkte till Boda. Vi hade tänkt att åka till stugan nån dag men det blev aldrig av. Istället fick Maja vattkoppor under långfredagen. Hon fick även lite feber och var lite hängig så det var ju då bara att stanna inomhus. Det var, som tur var, inget bra väder under helgen så det gjorde ju egentligen ingenting. Hon fick massor av blåsor, mest på ryggen och i pannan, men hon verkade inte vara så besvärad av dessa. De sägs att det blir ganska lindrit när de är bebisar, det blir värre ju äldre man blir... Nu efter snart en veckas tid så har de flesta blåsorna torkat bort och kvar är bara skorpor. Febern satt bara i ett par dagar.


Boda · Maja
Av Lina - 4 april 2012 21:17

Trodde att våren var här förra veckan då nästan all snö hade smält bort. Hela slänten på vår tomt var utan snö. Jag hittade till och med tussilago ute i blomrabatten! Jag gick ut i skogen hos oss och plockade påskris för att pynta inför helgen. Det var så skönt att få känna vårluften och de varma solstrålarna i ansiktet.

 så här såg det ut den 30/3 - ingen mer pulkaåkning för i år (?)

 

tussilagon blommade

 MEN! i söndags börjde det snöa igen och på måndagen var det helt vitt ute igen - så trist! Det är riktigt "april-väder" nu; ena stunden vräker det ner snö och rätt som det är så kommer solen fram och skiner jättefint. Det kan växla väder flera gånger per dag.


I söndags gjorde jag min sista dag innan jag gick på min föräldraledighet som jag nu ska ha hela april månad. När jag kom hem hade syrran och hennes familj kommit dit för att fira Maja. Hon fyllde 1 år nu i måndags den 2 april. Lill-tjejen som blivit så stor! Berättar mer om det senare...


Igår tog vi, jag, mamma, Erik och Maja, en skidtur upp på Renfjället. Vi åkte från Edsåsdalen upp till Vita Renen, ca 4 km. Tyvärr var inte vädret sådär skönt och härligt som vi hade önskat. Solen tittade ifram en stund på morgonen men sen var det mest blåsigt och snöyra. Vi tog oss upp iallafall! Väl framme bjöd mamma oss på en frasig våffla med hjortronsylt å grädde. Gott!!


 


 

 

Erik tog av sig skidorna och gick upp sista uppförsbacken. Han är inte van att dra en tung pulka uppöver fjället. Han är mer van att ta skotern... ;)



Nu har vi lämnat Undersåker och hamnat i Boda. Erik jobbar hela påskhelgen och därför kände jag inte för att vara hemma själv. Vi firar påsken hemma hos mamma och pappa eller om vi åker bort till stugan en sväng. Imorgon skärtorsdag ska vi klä ut oss till påskkärringar och gå på Öppna förskolan i Lit. Det är påskkarneval!

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards