Direktlänk till inlägg 21 juli 2014

Sommar i fjällen!

Av Lina - 21 juli 2014 19:18

Tänkte skriva några rader om vad vi hittills har gjort i sommar. Som jag skrev i förra inlägget så håller vi mest på med att renovera huset. Har grävt runt hela kåken och dessutom rivit en del av källarväggen. Nu har Erik murat upp den igen och det är lite fix kvar att göra innan det är dags att börja sätta plattor och lägga rör för dräneringen. SEN är det klart. När det igenfyllt så kanske vi kan ta semester "på riktigt". Då hade vi tänkt att ta en tur söderut, förhoppningsvis om ca 3 veckor!


Jag och barnen har försökt att roa oss på bästa sätt. För det mesta är vi hemma och leker men vi har gjort en hel del utflykter också. Jag är ansvarig för Sommarloppisen här i Undersåker den här sommaren så jag har mest roddat med det. Det är bokningar, betalningar, bord och annat som måste fixas. Det ringer en hel del och varje vecka måste jag ordna så det blir bra för både säljare och kassörer. Det är ett roligt jobb, men samtidigt ganska stressigt och jobbigt med barnen som jag måste ta hand om (vill ju helst inte ta med dom dit!) Men det som driver mig där är all positiv respons som vi har fått. Det är en stor loppis och säljarna är så nöjda!


Tilda sitter här med kusin Wilma

Maja leker mycket hemma hos granntjejen Julia och hos grannpojken Arvid. Det är roligt. Hon springer emellan husen här och sköter sig rätt bra, trots att hon bara är 3 år gammal. Tilda har sina rutiner som man måste följa och det flyter på rätt så bra ändå. Frukost, mellis, sova, lunch, mellis, sova igen, middag, gröt, sova för natten....


Fina Maja mitt på en sommaräng  


Mamma kom upp ett par dagar och hälsade på. Då åkte vi en sväng till Hembygdsgården i Undersåker. Där har de haft olika aktiviteter för barnen varje dag. Den dagen vi var där fick man lära sig att tvätta kläder och annat på gammaldags vis. En annan dag då jag tog med Maja och Wilma (kusinen) så fick man lära sig baka tunnbröd. Maja ville inte men Wilma bakade tre kakor och jag en. Gott!! Träffade där en annan tjej där då (från Stömsund) med dottern Anna, som bor i Undersåker också. Jättetrevligt. Vi kanske ska hyra bakstugan i höst och baka tillsammans =)


 

Momma håll på å ler ut hu man tvätte föriväla!


Det har varit jättebra väder i flera veckor nu, och när det är så varmt så har vi åkt och badat några gånger. Erik har också då följt med. Det finns ett jättefint ställe på vägen ner till Vålådalen som heter Storån där vi har varit. Fin strand och grillplats, med underbar utsikt upp mot Ottfjället.


En annan utflykt som vi har gjort är till Mörsil på Kretsloppshuset. Åt god mat, tittade till trädgården och annat på marknaden de hade. Jag bokade en massage också. Tänk att det var en varm härlig sommardag med lite svag bris och jag lade mig ner på britsen som var placerad i en liten dunge. Det var lugnt och skönt! och så skönt. Fantastisk upplevelse! Efter det åkte vi till Håckrenmagasinet (vattenkraftverk) och sen mot Fångomon. Avslutade vid Storån.


Idag kom Marianne, Wilma och Ida upp och då åkte vi upp till Nulltjärn, men tyvärr var det så mycket knott och broms där så vi stannade inte så länge. Åkte hem istället och ungarna fick bada i den lilla poolen som vi har här.


 

Pappa Erik badar gärna, men Maja är en liten badkruka hon!

Ikväll kom Eriks föräldar hit och stannar lite mer än en vecka och det ska bli skönt att få lite hjälp faktiskt. Pelle får hjälpa Erik i gropen och Barbro får hjälpa mig med barnen. Det blir nog några utflykter också, och en dag måste vi åka till stan och uträtta en del ärenden. På fredag är det Fäviken Game fair och då ska min idol Jill Johnson uppträda-dit måste jag åka!! Andra saker jag vill passa på att göra är prova på kajak, auktioner, stråket och pyssla på i trädgården lite.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 10 juli 2016 20:25

Nu är det snart två år sedan jag skrev ett inlägg och jag ångrar nu att jag inte fortsatte. Satt igår och läste gamla blogginlägg och det var så kul att läsa. Det är ju min dagbok, en bok där jag öppet delar med mig av min vardag tillsammans med nära...

Av Lina - 27 oktober 2014 22:09

Vi har lite bråttom nu att hinna med det sista innan dess. Vi har, läs Erik, jobbat på bra utomhus. Dräneringen är klar och nu bygger vi gabioner och fyller upp med grus så det blir en fin gårdsplan. Nu är dessa bilder några dagar gammal så det har h...

Av Lina - 17 augusti 2014 20:26

Här är vi sommaren 2014

Av Lina - 11 juli 2014 22:11

Jo, vi är mitt i en dränering av huset. Inte nog med det så har vi (läs Erik) rivit källarväggen också. Den var i så dåligt skick på ena sidan av huset så det fick rivas och byggas nytt. Har rivit ut gamla "badrummet" också. Trappen ska få en lite re...

Av Lina - 20 juni 2014 23:39

Har varit på hembygdsgården i Lit och firat midsommar idag med tjejerna. Det var en mycket härlig tillställning med musik, sång, gott fika och trevliga möten med gamla bekanta. Ikväll har vi varit i Boda hos mamsen och papsen (el momma och moffa!) di...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards