Inlägg publicerade under kategorin Hemma i Såå

Av Lina - 29 september 2010 22:04

Igår hade vi personalfest för repan-personalen. Samlades halv tre vid kabinbanan, tog den upp till toppen och därifrån gick vi tipsrunda ner Hummelstugan. Där blev det pause med smörgåsar. Fortsatte ner till Fjällgården och därefter ner till Holiday. Badade och bastade där och sen blev det kräftmiddag ute i en av lägenheterna.

Det var en riktig toppendag! Fint väder och trevligt sällskap! Det är roligt att träffas utanför jobbet för då lär vi känna varandra på ett helt annat sätt.

Av Lina - 22 september 2010 19:21

Är precis hemkommen från en två-dagars kryssning med finlandsfärjan Silja Line. Har varit på Menigo-mässan genom Time. Eftersom vi handlar våra varor från Menigo så blir vi varje år medbjuden på en mässa där vi får träffa andra som driver liknande butiker samt en massa olika leverantörer. Det bästa är nästan alla gratisgrejer man får med sig =) Ifjol hade jag inte riktigt fattat det här, men i år har jag fått med mig massor av chips, chokladkakor och godispåsar (nyheter) av alla de slag! Ska inte behålla allt själv utan jag får väl dela med mig till mina jobbarkompisar. Kravet kan man väl säga är att man ska lägga in en order hos det företaget. Det är ju ganska enkelt gjort. Det är ju saker som behövs i vår butik och kommer att gå åt rätt fort. Helt galet egentligen men ändå okej!

Sitter på Tradera nu och kollar efter gamla 80-talskläder och skor! Ska nämligen på ett dubbelt 30-årskalas nästa helg som har 80-talstema. Vad ska jag ha på mig!?!? och hur ska man sminka sig och vilken frisyr ska man ha i håret!? Det kommer säkert bli jätteskoj! Hittills har jag bara en tajt svart kjol...

Av Lina - 10 september 2010 10:32

Hade två dagar ledigt den här veckan, i tisdags och onsdags. Det blev två mycket fina dagar med mycket sol och värme. Därför ville jag självklart ge mig ut på fjällturer istället för att sitta hemma. Tänkte också att jag skulle leta efter dessa förbaskade kantarellerna som är sååååå svårhittade.

I tisdags fick jag sällskap av min jobbarkompis Anna. Vi begav oss upp till Rundhögen, ca 5,5 mil västerut - mot Storlien. Därifrån gick vi upp mot Blåhammaren. Efter halva vägen valde vi att ta en avstickare (för att leta svamp) och då gick vi mot Karolinermonumentet som ligger strax nedanför Blåhammarkläppen och närmare norska gränsen. Vi hittade ingen svamp men vi hade en riktigt fin promenad iallafall och vi lunchade i gröngräset bland fjällbjörkarna. Mysigt!!

I onsdags hade vi minst lika fint väder och då tog jag själv en liten tur upp på Totthummeln, som jag faktiskt aldrig har varit upp på, trots att det ligger mitt i Åre och är inte alls långt att gå. Parkerade bilen vid hotell Fjällgården och därifrån var det bara att börja knalla, rakt uppför! Riktigt branta backar var det. Jag följde en bilväg en bit upp (av misstag faktiskt eftersom jag missade ledkrysset! Ups!) vilket var ganska bra för då kunde jag gå i skogen på sidan av och kika efter svampen (har hört att det ska finnas massor på Totthummeln!!). Hittade såklart inget! Väl uppe på toppen så möttes jag av en fantastiskt vacker utsikt! Jag såg hela Åre by, Årebjörnen, Copperhill, Såå och mycket mycket mer!!! Hittade igen leden, den som jag egentligen skulle ha tagit, på vägen ner. Det var kusligt brant, hela tiden! Var ganska glad i efterhand att jag hade tagit bilvägen upp...

På onsdagkvällen var jag och E på husvisning. Det var två hus i Duved. Ett var alldeles för stort för oss och dyrt, men det andra var riktigt mysigt. Byggt på 30-talet, nyrenoverat, ca 85 m2, stort garage, lite tomt, lugnt område men nära till allt, hög mysfaktor... ja det hade allt som jag gärna vill ha! Det enda som jag kanske saknade var förvaringsutrymmen, typ garderober och städskåp. Det var sjukt mycket folk på den visningen! Budet ligger på 1,6 mkr nu men jag tror det stiger. Vi får väl se hur det går... det är visning igen på måndag.

Länken till huset som ligger ute på Hemnet

Av Lina - 31 augusti 2010 21:55

Här har det inte hänt så mycket sedan sist jag skrev. Jag har varit ute i skogen ett par gånger för att leta kantareller, men dessvärre har jag inte hittat några. Gick ner till sjön en dag förra veckan. Det var en vacker höstdag och vattnet var alldeles spegelblankt. På vägen upp igen hittade jag ett stort område med hallonris. Hallona var stora och fullt mogen. Jag han inte plocka så mycket då eftersom jag var tvungen att åka på jobbet. Hoppas de finns kvar imorgon för då är jag ledig. Måste plocka lite mer bär innan det är för sent...

Det har varit  ganska tomt här hemma, men igår kom E hem igen efter en tio dagas semester nere i Norrköping. Vi har idag varit tillsammans i tre år! Det känns bara bra och jag blir bara mer kär för varje dag

Av Lina - 18 augusti 2010 20:31

Nu har jag varit på fjälltur igen. Den här gången blev det en "favorit i repris"; till Grönvallen och Isjödalen via Pyramiderna. Jag gjorde den här turen ifjol också men då gick jag aldrig förbi Pyramiderna. Och i vintras tog jag den här turen också med sällskap av Sarah, Fredric och Johanna, då på skidor så klart.

Igår fick jag sällskap av mina jobbarkompisar Eva och Erik. Vi fick en mycket trevlig dag med bra väder, mycket sol och gott fika!

Pyramiderna

Idag har jag och Maria, en jobbarkompis, varit ute i skogen och letat efter blåbär och kantareller. Åkte upp till Björnen och gick i skogen i närheten av skidspåret men där hittade vi inget så vi åkte vidare upp mot Fröå. Stannade efter vägen och gick ut på ett litet kalhygge. Där hittade jag lite blåbär men ingen svamp. Ska prova igen på måndag men då blir det nog Edsåsdalen. Då får jag sällskap av Maria igen. Hon har lite mer erfarenhet av svamp-plockning än vad jag har så jag hoppas vi hittar nåt då.

Av Lina - 14 augusti 2010 22:44

I torsdags var det min lediga dag och då hade jag bestämt mig för att ge mig ut på fjället eller skogen för att leta hjortron eller kantareller. Fick med mig en kompis, Ida, och vi åkte upp till Ullådalen.

Vi gick en bit efter leden mot Lillåstugan men vi hittade knappt någonting... Fortsatte upp över trädgränsen och där hittade vi några myrar med lite hjortron på. Ju längre bort och uppåt berget vi kom desto mer hittade vi. Dessvärre var det väldigt mycket omoget. Vi var ute i tre timmar ungefär och jag fick ihop möjligtvis två liter, en glassburk. Det blev inte mycket men jag är nöjd ändå med tanke på att det var första gången jag var ute själv och plockade.

Nästa vecka blir det en tur till Storulvån med några jobbarkompisar. Har inte bestämt oss än åt vilket håll vi ska gå men jag är sugen på Bunnerfjällen. Där har jag aldrig varit men jag har hört att det är mycket vackert där uppe!

Av Lina - 30 juli 2010 18:35

I onsdag när jag var ledig åkte jag och Sarah upp till Skäckerfjällen som ligger på andra sidan av Åreskutan. Vi åkte tidigt, när morgondimman fortfarande låg över Åresjön. När vi kom upp till Konäs camping parkerade vi bilen och startade vår tur där målet var toppen av Suljätten. Dimman låg fortfarande lite mystiskt över byn och det var så vackert, tyst och fridfullt. På håll kunde vi höra bjällror från fåren som gick och betade på ängen nedanför.

Suljätten kallas även för "näsan" och varför den gör det kan ni läsa på denna sida http://www.kallbygden.com/dev/right3.asp?page_id=186&org_page_id=186 Det är en mycket rolig saga!

Jag hade läst mig till att det skulle vara ca 3 km till toppen. Det började med att vi gick vilse... eller rättare sagt så var leden inte så bra markerad från campingen. När vi till slut hade hittat ut på en skogsbilväg så visade kartan att leden skulle fortsätta tvärs över vägen men vi såg ingen led... gick in i skogen för att leta en stig, men ingen stig fann vi. Gick ut på vägen igen och följde den ett par hundra meter och så såg vi en skylt till Lillvallen, en liten fäbodvall, som låg på vägen upp. Vi tog den stigen och vägen där var snitslad så det var lätt att hitta. Efter en timme var vi framme och vi tog en liten kortare pause där för att sen leta vidare efter leden som vi skulle på. Kom ut på skogsbilvägen igen! och bara 50 meter bort visas en skylt mot Suljätten, 3 km!! Men va fasiken, skulle det inte vara 3 km från campingen?! Vi hade ju kunnat gått vägen upp också istället för att tjorva på i skogen. Ja ja, det var bara att fortsätta knalla... Varmt väder hade vi fått också vid den här tiden, vi svettades som gnur... Kom upp på ett kalhygge och då såg vi berget! Det såg stort och brant ut! Det gick ganska fort ändå att gå upp, ca en timme. Sista biten var mycket brant och jag tyckte det var jättejobbigt eftersom jag fortfarande var lite förkyld. När vi äntligen uppe så fick vi vår belöning! Vilken magisk utsikt! Fantastiskt vackert! Tur hade vi med vädret iaf. Sol, molnfritt och varmt! Dessutom inga mygg =)

När vi gick ner igen var vi inte ensamma längre, vi mötte ganka många vandrare. Det gick fort att gå ner. När vi kom fram till Lillvallen upptäckte vi att de flesta hade tagit bilen dit och parkerat efter vägen! Det var givetvis så vi skulle ha gjort men men... inte så konstigt då att leden inte var markerad från byn om ingen använder den. Ja ja... vi gick vägen tillbaka och det gick betydligt fortare. Åt vår lunch på stranden innan vi fortsatte vore kosa mot Kålåsen. Stannade i Kallsede och köpte en glass. Väl framme tog vi först en liten sightseeingtur i lappkapellet. Det var så litet och mysigt som låg uppe på en lite höjd i början av byn. Därefter hittade vi en Blomsterled som gick på en liten bit tills det blev för mycket myr. Inte var det så många fina blommor heller... jag hade ju förväntat mig orkidéer av olika de slag men det var mest bara ängsblommor. Eller så är jag för dålig för att känna igen blommorna?!?

Vände och gick tillbaka till byn iaf. Åkte ner till vattnet för att kolla läget och där hittade vi en lämplig brygga där vi lade oss för att sola och bada. Sjön där hette Äcklingen =) Det var otroligt skönt att svalka av sig efter denna mastodonttur som nästan tog knäcken på oss ;)

På vägen hem stannade vi till i Kall och gick på auktion. Vi hittade inget speciellt så vi åkte efter halva tiden ungefär. Mycket folk var det där iaf. Det är ett populärt utflyktsmål på sommaren där man träffar mycket folk och fikar gott!

Av Lina - 25 juli 2010 20:24

Har nu legat hemma en hel vecka i förkylning. Jag har haft ont i halsen, rethosta och snuva... inte så roligt mitt i sommaren. Det har varit så fint och bra väder hela veckan och jag har bara legat inne. Så typiskt! :(

I torsdags kände jag mig lite piggare så då bestämde jag mig för att åka och jobba på fredagen. Då skulle alla mc-knuttar (ca 500st) komma till Åre för att delta på HOG Rally. Det kändes spännande att få vara med om detta evenemang så därför valde jag att åka på jobbet. Det skulle jag inte ha gjort! Det var spännande att se allt men jag kunde inte ta det lugnt så på lördagen låg jag till sängs igen. Det är fortfarande inte bra men jag jobbar ändå för jag blir så less på att vara hemma och inte göra någonting.

Här är några bilder från HOG (Harley Owners Group)